Review 2008 - Volume 47

Frederik Naert

Dit nummer van het Tijdschrift opent zeer bedroefd met een in memoriam voor en eerbetoon aan één van de grote voorvechters van het recht der gewapende conflicten: Frédéric de Mülinen. Dit nummer is opgedragen aan Frédéric, die ook Ere-Voorzitter was van de Internationale Vereniging voor Militair Recht en Oorlogsrecht.

De artikels in dit boekdeel behandelen de relatie tussen zelfverdediging en inzetregels (die ingewikkelder is dan vaak wordt gedacht) en de discussie tussen Britse militaire en overheidsjuristen over het juridisch statuut van het verslagen Nazi-Duitsland. Deze laatste bijdrage is opgenomen zowel omwille van haar intrinsieke waarde - de Internationale Vereniging voor Militair Recht en Oorlogsrecht heeft traditioneel steeds aandacht besteed aan de geschiedenis van het oorlogsrecht - als omwille van de interessante vergelijking met de stelling dat we na ‘9/11’ met een nieuwe toestand te maken hadden/ hebben.

Het deel over rechtspraak en recente ontwikkelingen gaat opnieuw over detentie, in het bijzonder over de uitspraak van het Britse House of Lords in Al-Jedda inzake detentie door Britse strijdkrachten in Irak en over een arrest van het Europees Hof voor de Rechten van de Mens over detentie in een militaire maritieme anti-drugsoperatie (Medvedyev). De toepasselijkheid van mensenrechten op militaire operaties, in het bijzonder inzake detentie, moet duidelijk nog verder worden uitgeklaard. Deze rubriek bevat voorts een bespreking van een beslissing van het Duitse Grondwettelijk Hof over de rol van het Duitse parlement met betrekking tot de inzet van de Duitse strijdkrachten,

Gezien de nauwe band tussen dit Tijdschrift en de Internationale Vereniging voor Militair Recht en Oorlogsrecht bevat dit boekdeel het programma en enkele teksten van het 7de ‘Seminar for Legal Advisors to the Armed Forces’ van deze vereniging over ‘Legal Advisors in Post-Conflict Operations’, georganisserd in Windhoek, Namibia, in maart 2008.